Stora Coop – en viktig arbetsgivare i Gällivare med framtidsfokus
- Gällivare Näringsliv AB
- 16 juni
- 2 min läsning

Med omkring 100 medarbetare är Stora Coop en av Gällivares största privata arbetsgivare. I en kommun med Sveriges lägsta arbetslöshet krävs det både planering och nytänkande för att hitta rätt kompetens.
Vi har pratat med Robin Rydkvist, stormarknadschef sedan april 2024, om hur de jobbar med rekrytering och utveckling av verksamheten.
– Vi har det generellt lite lättare att rekrytera just nu, men det är fortsatt viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Robin.
Vissa yrkesroller är dock svåra att hitta rätt kompetens till – till exempel bagare, kallskänkor och personal till frukt- och gröntavdelningen. Här söker man gärna personer med erfarenhet eller livsmedelsutbildning, men det är inte alltid enkelt.
– Det är en bristvara, konstaterar Robin, och lyfter vikten av att det på sikt erbjuds fler lokala utbildningar inom livsmedelsområdet.
Bostadsfrågan en viktig nyckel
Precis som många andra arbetsgivare i Gällivare ser Robin bostadssituationen som en avgörande faktor för att kunna rekrytera. För att kunna attrahera arbetskraft utifrån överväger Coop till och med möjligheten att själva bidra till bostadsbyggande, om rätt förutsättningar finns.
– Det är något vi tittar på. Det krävs helhetslösningar om vi vill fortsätta växa lokalt.
Ny tjänst – hemleverans till hela samhället
Robin flyttade själv till Gällivare och har varit chef för Stora Coop sedan april 2024. Just nu är han extra glad över att få lansera en ny tjänst: hemleverans av varor till både privatpersoner och företag, tack vare en ny kylbil.
– Det här är ett steg i att utveckla vår service och göra det enklare för fler att handla lokalt, oavsett var i kommunen man bor.
Fler företag står inför samma utmaning
Många företag i Gällivare vill växa, men har svårt att hitta personal med rätt kompetens. Samtidigt har kommunen den lägsta arbetslösheten i landet – vilket gör att konkurrensen om arbetskraften är stor.
Det här är en utmaning som inte går att lösa enskilt. För att lyckas behöver vi jobba tillsammans – företag, utbildningsanordnare, kommuner och andra aktörer.
Gällivare Näringsliv deltar i Kompetensarena Norrbotten, ett regionalt samverkansprojekt som drivs av Region Norrbotten med finansiering från Europeiska socialfonden Plus (ESF+), Region Norrbotten och Norrbottens läns kommuner/näringslivsbolag. Syftet är att stärka kompetensförsörjningen i länet genom att få en bättre bild av vilka yrkesroller som efterfrågas – och hur det kan kopplas till framtida utbildningar.
– Under hösten vill vi gärna komma i kontakt med fler företag som ser ett behov av att rekrytera eller utveckla kompetens. Som en del av projektet genomför vi också en gemensam enkät tillsammans med övriga aktörer, för att samla in underlag och bättre förstå behoven i hela länet, säger Malin Paulusson på Gällivare Näringsliv.
Comments