2020 blev ett omtumlande år för oss alla. Året startade i normal takt för de flesta företag, små orosmoln fanns på himmeln i januari och februari men sedan brakade stormen lös i mars. "Ställ om, ställ inte in" var mantrat många verksamheter tog till sig. Vi blev alla varse om vikten av att skydda personal, kunder och andra intressenter men också anpassa verksamheten till den nya situationen.
Gällivare Näringsliv AB etablerade en företagsakut, vi ringde upp drygt 300 företag i Gällivare för att ge råd och tips om tillgängliga ekonomiska stöd. Många blev glada för råden men uppskattade särskilt gesten av att vilja hjälpa till. Hittills har det gått relativt bra för näringslivet i Gällivare i sin helhet, men vissa branscher sliter fortsatt för sin överlevnad, men framtiden skapas tillsammans, så handla lokalt.
Att som ny näringslivsorganisation åka in i stormen covid-19 var så klart utmanade men också utvecklande att kunna hjälpa de som mest behövde stöd och råd, för tillsammans är vi starka. Att hjälpa och stötta företagare i dagliga frågor kommer vi att fortsätta med, främst genom Monica Johansson, vår företagslots.
En vårdag i april presenterade Hybrit att Gällivare var en av två tänkbara etableringsorter för Hybrits demonstrationsanläggning. Projektgrupp etablerades, spänningen var stor och är fortsatt så, var kommer den hamna? Vi landade ganska direkt i budskapet att Gällivare är den mest hållbara placeringen av Hybrit. Närheten till malmen, tillgång till grön el, logistiska fördelar, starkt och kunnigt näringsliv, möjligheter till att bredda näringslivet genom att tillvarata spillvärme och möjliggöra livsmedelsproduktion. Viktigast av allt är att det finns en stor enighet kring detta inom hela näringslivet, för framtiden skapas tillsammans.
Vi har blivit mer digitala och genomfört flertalet näringslivsträffar med upp till 200 deltagare på teman som Hybrit, företagsklimat, besöksnäring, kompetens, affärsutveckling och Björnstad. Digitala dialogmöten om aktiviteter och insatser i centrum, om hur restauranger kan arbeta utifrån nya restriktioner och om parkeringar har genomförts med många närvarande och engagerade företagare. Branschråd för Handel har startat och fler branschråd är på gång. I september hade vi digital invigning av Kunskapscentrum för hållbarhet och tillsammans med CSR Sweden har genomförts digitala panelsamtal om hållbarhet och mångfald. I november gick första Digitala Gällivaregalan av stapeln under festliga former och Sanne Vennström ägare av Jeansgruvan prisades dubbelt. Face of Gällivares utbildningar erbjuds nu i digital form och Facing Gällivare Magasin publicerar löpande intressanta reportage från Gällivare på webben. Vi har tagit fram en webbsida för att synliggöra lokala handlare och i sociala medier pågår Decemberkrysset 2020. Samverkan och dialog har stått i centrum, framtiden skapas tillsammans.
I november presenterade LKAB sin nya strategi, den största omställningen i företagets 130-åriga historia och den största industriinvesteringen någonsin i Sverige. Strategin skapar unika möjligheter för Gällivare och särskilt för vårt näringsliv. Framtiden skapas tillsammans.
Comments