top of page

Möte med Aimpoint – där gemenskap och högteknologi går hand i hand

  • Skribentens bild: Gällivare Näringsliv AB
    Gällivare Näringsliv AB
  • för 1 dag sedan
  • 2 min läsning
Från vänster i bild: Jon Åström Gröndahl, kommundirektör Gällivare kommun, Jenny Johansson Jänkänpää, kommunalråd Gällivare, samt Lars Jussi och Maria Karlin, platschef respektive produktionschef på Aimpoint i Gällivare.
Från vänster i bild: Jon Åström Gröndahl, kommundirektör Gällivare kommun, Jenny Johansson Jänkänpää, kommunalråd Gällivare, samt Lars Jussi och Maria Karlin, platschef respektive produktionschef på Aimpoint i Gällivare.

När vi kliver in i fikarummet hos Aimpoint i Gällivare möts vi av en köksö fylld med olika brödsorter och produktionschef Maria Karlin, berättar med ett leende att kylen alltid är laddad för den som vill ta ett gott fika. Det låter kanske som en detalj, men säger mycket om kulturen här. Omtanken om medarbetarna är påtaglig, och arbetsmiljö och trivsel står högt upp på dagordningen.


Under vårt besök berättar Maria och platschef Lars Jussi om hur de tillsammans med sitt team arbetar för att bygga en stark, inkluderande arbetsplats där man inte missar ett tillfälle att fira, vare sig det gäller födelsedagar eller nyblivna föräldrar. Det är tydligt att stoltheten över arbetsplatsen är stor.


Från vänster i bild: Jenny Johansson Jänkänpää, kommunalråd Gällivare, Jon Åström Gröndahl, kommundirektör vid Gällivare kommun, samt Maria Karlin och Lars Jussi, produktionschef respektive platschef på Aimpoint i Gällivare.
Från vänster i bild: Jenny Johansson Jänkänpää, kommunalråd Gällivare, Jon Åström Gröndahl, kommundirektör vid Gällivare kommun, samt Maria Karlin och Lars Jussi, produktionschef respektive platschef på Aimpoint i Gällivare.

Aimpoint har varit etablerade i Gällivare sedan 1992 och firar 50 år 2025. Företaget tillverkar högkvalitativa rödpunktsikten som används världen över, från jägare till yrkesverksamma inom NATO, Polisen och den amerikanska armén. Redan 1997 tog Aimpoint steget in på den professionella marknaden, och idag exporterar man till över 75 länder.


Trots den globala räckvidden är verksamheten i Gällivare en del av hjärtat i produktionen. Här tillverkas omkring 4 000 sikten varje vecka, en del av de cirka fem miljoner som levereras årligen. Sedan flytten till de nya lokalerna 2020 har man även byggt ut för att möta en växande efterfrågan.

Att Aimpoint är ett strategiskt viktigt företag för Sverige och EU råder det ingen tvekan om. Men det som kanske imponerar allra mest är företagets fokus på kvalitet och kultur. Och när man hör historien om ett sikte som överlevde en villabrand och ändå fungerade felfritt, förstår man varför företaget står sig starkt i konkurrensen.


Precis som många andra företag i regionen jobbar Aimpoint aktivt med kompetensförsörjning och boendefrågor, utmaningar som kräver samverkan för att lösas. Samtidigt visar företagets höga ENPS-värden, ett mått på hur villiga medarbetarna är att rekommendera sin arbetsplats, att det finns något här som lockar.


Vi tackar för ett varmt och inspirerande samtal. Det är tydligt: Aimpoint är mer än en arbetsplats. Det är en gemenskap som växer. 

Företagsbesöket har möjliggjorts genom projektet Stärkt kapacitet för hållbar näringslivsutveckling i Norrbotten som finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Norrbotten.

 
 
Inlägg: Blog2_Post
bottom of page