Landsbygdsföretag som växer: Wåhlströms Maskinrep AB i Hakkas
- Gällivare Näringsliv AB

- 19 okt.
- 2 min läsning

Wåhlströms Maskinrep AB i Hakkas servar och reparerar både tunga maskiner och bilar. På bara tre år har företaget vuxit till fyra anställda, med utrymme för fler om rätt kompetens dyker upp. Bakom satsningen står Joakim Wåhlström, som startade företaget.
Rekrytering är en av de största utmaningarna. Särskilt svårt är det att hitta personer med rätt utbildning inom tunga maskiner, något som väcker frågan varför det inte finns ett gymnasieprogram för just det i Gällivare. Jenny Jänkänpää passade på att lyfta svårigheten att ordna praktikplatser för gymnasieelever. Här visar Joakim sin vilja att bidra, bland annat genom kontakt med fordonsprogrammet för att hitta samarbetsformer.
För yngre anställda ser Joakim det som en självklarhet att gymnasiet är slutfört, både som trygghet för individen och som grund för fortsatt utveckling i arbetslivet.
Investeringar för framtiden
Ett steg i företagets tillväxt är köpet av det gamla bussgaraget i Hakkas. Lokalen, som just nu genomgår renovering, ger med sina 330 kvadratmeter helt nya möjligheter. Det innebär plats för fler maskiner, investering i ny utrustning och förbättrad service till kunderna.
Att våga satsa på en verkstadsverksamhet på landsbygden kräver både mod och långsiktighet. Det är den typen av initiativ som bidrar till att fler får upp ögonen för företagandets möjligheter, även utanför tätorterna.
Företaget är certifierat för att serva elbilar, en satsning som visar på vilja att hänga med i branschens tekniska utveckling. Kunderna finns inte bara i närområdet, många återkommer regelbundet från Gällivare, Skaulo och Arjeplog. Det långväga kundunderlaget vittnar om högt förtroende och god service.
Bostadsbristen påverkar rekrytering
En flaskhals för vidare rekrytering är bostadsfrågan. Att hitta ett första boende är svårt för den som vill testa att bo och arbeta i Gällivare. Det är en utmaning som delas av många lokala företag och lyfts som en viktig punkt i samtal med kommunen.

Dialogen med kommunen
Kontakten med kommunen har i Joakims fall fungerat väl, även om han känner till exempel där andra upplevt utmaningar. Kommundirektör Jon Åström Gröndahl betonar vikten av ett gott samarbete med företagen och lyfter ambitionen: “Det ska vara lätt att göra rätt när företag har kontakt med kommunen i tillståndsfrågor och liknande.”




