24 SJU – en butik som möter behoven i ett skiftsamhälle
- Gällivare Näringsliv AB
- 28 maj
- 2 min läsning

Tillsammans med kommunalråden Jenny Johansson Jänkänpää och Birgitta Larsson samt tf. vd:n för Gällivare Näringsliv, Malin Paulusson, gjorde vi nyligen ett inspirerande företagsbesök hos obemannade snabbköpet 24 SJU i centrala Gällivare.
Bakom butiken står entreprenörerna My Larsson och Matilda Larsson, som för drygt tre år sedan såg ett tydligt behov av en butik, öppen dygnet runt, i en ort där många arbetar skift. Det är roligt och inspirerande att se deras driv och engagemang, både i sitt företagande och i hur de utvecklar nya lösningar för att möta lokala behov.
Butiken är en del av ett franchisekoncept där kunder öppnar dörren med hjälp av BankID och handlar självständigt. För att öka tryggheten och minska svinn finns övervakning med livesändning dygnet runt, där personal rapporterar eventuella incidenter direkt till franchisetagarna. Detta har visat sig vara en fungerande lösning – 24 SJU har hittills varit i stort sett förskonad från både svinn och skadegörelse.
Ett uppskattat inslag är att fyra skolungdomar arbetar extra i butiken. De hjälper till med att fronta varor och fylla på hyllorna – ett fint exempel på hur företagande kan bidra till ungdomars arbetslivserfarenhet.
Butiken har omkring 150 besökare per dygn, med särskilt högt tryck under tidiga morgnar och kvällar. Något som också överraskat butiksägarna är att en förvånansvärt stor andel av kunderna är 60 år och uppåt. Många äldre handlar återkommande och har snabbt anammat det digitala systemet, ett kvitto på att tillgänglighet uppskattas i alla åldrar.
Som många andra företagare upplevde My och Matilda en rad utmaningar i uppstartsfasen, särskilt när det gällde att hitta lokal och få rätt tillstånd. Det kändes som en djungel, berättar de. Även idag finns utmaningar, inte minst när tekniken krånglar – att hitta rätt kompetens lokalt för att snabbt kunna lösa tekniska problem är inte alltid enkelt.
Extra kul att se två unga personer som visar vägen med både mod och engagemang.
– Vi behöver fler förebilder i företagandet, och My och Matilda är precis det, säger Malin Paulusson.
Comments