I takt med framväxten av elflygplan och vätgasflyg kommer Gällivare att kunna erbjuda fler flygrutter. Nya möjliga destinationer, flygplatsernas omställning och framtidens hållbara flygresor var centrala ämnen när Elflygsturnén, ett delprojekt under Grön Flygplats, besökte Lapland Airport i torsdags. Där bjöd också åhörare på en exlusiv chans att åka med på en världspremiär-elflygtur norr om norra polcirkeln. Tom Zidek, pilot och privat elflygplansägare sammanfattade sin upplevelse.
– Jag ser elflygplanet som min bil i luften.
Den nu avslutade Elflygsturnén genomfördes för att visa upp elflyget lokalt men också för att beskriva det klimatarbete som sker på flygplatserna och den omställning som flyget gör. Projektledaren Mari Torstensson berättade om hur projektet tillsammans med flygbranschen jobbat för att hitta sätt att minska både utsläpp och klimatavtryck. Projektet är inne på sitt fjärde och sista år nu och resultatet är över förväntan.
– Jag tyckte vi hade tuffa målsättningar från början men resultatet blev ännu bättre än vi kunnat tro. Flygplatsernas koldioxidutsläpp har minskat med 64 %, energiförbrukningen med 11% och mängden osorterat avfall med hela 55 %, säger Mari.
Första elflygningen så här långt norrut
Under Elflygsturnén delade piloten Tom Zidek med sig av sina erfarenheter av att flyga elflygplan och elektriska vätgasflygplan, där vätgasbränsleceller ger kraft till elmotorn under flygningen. Efter att ha pratat om vingspann, utsläpp och räckvidder, samt nämnt att flygplanen har en inbyggd fallskärm för nödlandningar, erbjöds besökarna en provtur i luften.
– Det vi upplever idag är världspremiär för elflyget på denna breddgrad, ingen har tidigare flugit elflyg norr om polcirkel, förklarade Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser (SRF).
Nya destinationer förväntas när vi kommer kunna flyga på tvärsen
Anna Soltorp talade om teknikens framsteg och flygindustrins utveckling i relation till klimatpåverkan, och spekulerade i hur framtida flygningar med elflygplan och vätgasflyg från Gällivare kan se ut. Elflygplan är betydligt billigare att driva, vilket kommer att göra det mer lönsamt för flygbolag och därmed öppna upp för nya destinationer.
– När vi kan åka på tvärsen kommer en helt ny inrikestrafik att skapas i Sverige. Det kommer att innebära fler flygningar till helt nya destinationer, utan det nuvarande behovet av att exempelvis mellanlanda på Arlanda för att fortsätta till Sundsvall, förklarade hon.
– Flygturen var otroligt smidig och tyst, något jag inte hade förväntat mig. Jag ser fram emot att se hur dessa framsteg kommer att förändra hur vi reser och vilka nya destinationer som kommer att öppnas för oss, sa Erik Carlsson, Rotatic Sweden AB.
Roger Hansson, vd för Gällivare Näringsliv AB, avslutade med att framhålla de positiva framtidsutsikterna.
– Vi vet att vi kommer ha mycket vätgas i Gällivare, eftersom en av världens största vätgasanläggningar ska byggas här. Därför är det extra spännande med de här tillämpningarna inom flyget, sa han.
Om klimatprojektet Grön Flygplats
Projektet Grön Flygplats medfinansieras med stöd från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. För varje krona som utvecklingsfonden satsar i projektet lägger de 27 medverkande flygplatserna in tid som motsvararar den finansieringen.
Om Elflygsturnén 2023
Elflygsturnén genomförs för att visa upp elflyget lokalt men också för att beskriva det klimatarbete som sker på flygplatserna och den omställning flyget gör.
23 maj Ängelholm
24 maj Sundsvall
25 maj Höga kusten, Kramfors
26 maj Örnsköldsvik
27 maj Vilhelmina
29 maj Arvidsjaur
30 maj Hemavan – Tärnaby
31 maj Lycksele
1 juni Gällivare
2 juni Pajala
Elflygsturnéns besök i Gällivare genomfördes som ett samarrangemang mellan projektet Grön Flygplats, Lapland Airport, Gällivare kommun och Gällivare Näringsliv AB.
Comments